Pijn aan de scheenbenen

Heb je pijn aan de scheenbenen dan wil je graag weten wat de oorzaak is en wat je er zelf aan kunt doen. Wij hebben je graag op weg,

Hoe vaak komt pijn aan de scheenbenen voor?

Pijn aan de scheenbenen worden vaak ‘Mediaal Tibiaal Stress Syndroom’. Bij de meesten staat het ook wel bekend onder de naam ‘shin splints’. Zoals terug te lezen is in onze blog over hardloopblessures is het mediaal tibiaal stress syndroom (MTSS) één van de meest voorkomende blessure onder hardlopers. Ongeveer 13% – 18% van de beginnende hardlopers krijgt last van het Mediaal Tibiaal Stress Syndroom.

Waar komt pijn aan de scheenbenen vandaan?

Tijdens pijn aan scheenbenen wordt vaak pijn gevoelt aan de binnenzijde van het onderste 2/3e deel van het scheenbeen. Klachten verergeren vaak door sporten en verdwijnen door rust. Het Mediaal Tibiaal stress syndroom kan te maken hebben met te grote trekkrachten van de spieren en fascia (bindweefsel) op het scheenbeen. Toch is deze theorie nooit echt bewezen. De oorzaak lijkt verder een direct verband te hebben met overbelasting. Overbelasting zit hem vaak in een plotselinge verhoging van de trainingsintensiteit of -volume. Ook kan dit te maken hebben een verkeerde voetenstand of een foutieve bewegingscoördinatie tijdens het sporten. Het dragen van verkeerde schoenen een slechte hardlooptechniek, overgewicht, beenlengteverschil of verkeerde sportondergronden zijn andere oorzaken van overbelasting.

Wat kan je zelf doen?

De manier waarop je met de klachten omgaat en de duur van de blessure (voordat er medische hulp wordt gezocht) spelen een grote rol in het herstelproces. Het is in eerste instantie van belang om je belasting naar beneden te brengen, zodat de pijnklachten af kunnen nemen. Vervolgens is het belangrijk om de factoren die de klacht in stand kunnen houden aan te pakken, vaak is dit een combinatie van factoren.

Hulp nodig?

Wij kunnen je helpen om de factoren die het herstel van de pijn aan je scheenbenen belemmeren in kaart te brengen en een passende behandeling op te stellen. Daarnaast zijn er een heel aantal oefeningen om de bewegingscoördinatie te optimaliseren. Ook kunnen we helpen bij het afstemmen van het trainingsschema, zodat de belasting is afgestemd op jouw belastbaarheid. Kom je er zelf dus niet uit? Wij helpen je graag verder

Deze blogpost is geschreven door Lotte Evers

Lotte is fysiotherapeut en bewegingswetenschapper en weet als geen ander hoe belangrijk het is om op de juiste manier te bewegen. Daarom weet je perfect wat jij kunt doen om blessures te voorkomen.

Rugklachten en corona!!

Wij krijgen veel vragen of rugklachten en corona (COVID-19) een relatie hebben. Wij zijn de literatuur in gedoken en hebben de antwoorden voor je op een rij gezet.